UOKiK sprawdza, czy sektor e-commerce wdrożył dyrektywę Omnibus

Przepisy dyrektywy Omnibus obowiązują od 1 stycznia 2023 r., a Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów już sprawdził około 40 stron internetowych przedsiębiorców działających w sektorze e-commerce w różnych branżach: odzież, kosmetyki, obuwie, sprzęt sportowy czy elektroniczny, między innymi pod kątem tego, jak przedsiębiorcy wykonują obowiązki wynikające z jej implementacji, zwłaszcza w zakresie uwidaczniania cen, w tym najniższej z ostatnich 30 dni przed obniżką.

Do wszystkich tych podmiotów zostały skierowane wystąpienia z prośbą o zajęcie stanowiska co do poprawności wdrożenia przepisów dotyczących najniższej ceny. Dotychczas wezwania zostały wysłane do przedsiębiorców działających pod markami: AliExpress, Allegro, Amazon, Avans, Biedronka, Bytom, C&A, CCC, Ceneo, Decathlon, Douglas, Electro, Empik, Eobuwie, Euro RTV AGD, H&M, Hebe, Intersport, Jysk, Kappahl, Lidl, Martes, Media Markt, Media Expert, Notino, Orange, Play, Plus, Recman, Reserved, Rossman, Sephora, Smyk, Tchibo, T-Mobile, Vistula, Wittchen, Zalando czy Zara.

Jak wskazuje UOKiK, Prezes Urzędu miał zastrzeżenia co do:

  • podawania aktualnej ceny sprzedaży i ceny przekreślonej bez zamieszczenia informacji, czym jest cena przekreślona;
  • podawania aktualnej ceny sprzedaży i ceny przekreślonej, przy czym komunikat wyjaśniający, że cena przekreślona jest najniższą ceną towaru, która obowiązywała w okresie 30 dni przed wprowadzeniem obniżki, była dostępna dopiero po rozwinięciu;
  • posługiwania się przy prezentowaniu obniżek (ceny przekreślonej) innymi wartościami referencyjnymi z pominięciem najniższej ceny z 30 dni przed obniżką;
  • obliczania wielkości obniżki (np. 20%, 150 zł) w odniesieniu do ostatniej lub standardowej ceny towaru, a nie najniższej ceny z ostatnich 30 dni;
  • posługiwania się sformułowaniami innymi niż „najniższa cena towaru w okresie 30 dni przed wprowadzeniem obniżki”, czyli np. „cena referencyjna”, „poprzednia/ostatnia najniższa cena”, „cena z 30 dni przed promocją”;
  • prezentowania informacji o najniższej cenie obowiązującej w okresie 30 dni przed wprowadzeniem obniżki w sposób nieczytelny pod względem czcionki, kolorystyki, kontrastu.

W związku ze stwierdzonymi naruszeniami, Prezes UOKiK przekazał wytyczne, w jaki sposób przedsiębiorcy z branży e-commerce powinni prezentować najniższą cenę z okresu 30 dni przed wprowadzeniem obniżki:

  • informacje co do ceny powinny być przekazywane w sposób czytelny i niebudzący wątpliwości konsumenta;
  • przedsiębiorcy zobligowani są do posługiwania się sformułowaniem „najniższa cena towaru w okresie 30 dni przed wprowadzeniem obniżki” w odniesieniu do ceny towaru przed obniżką;
  • najniższa cena sprzed ostatnich 30 dni może być przekreślona, ale musi pozostać czytelna;
  • przedsiębiorca powinien wskazywać przy cenie eksponowanej jako cenie odniesienia, że jest to najniższa cena z ostatnich 30 dni przed obniżką;
  • informacja o najniższej cenie sprzed 30 dni powinna być prezentowana w bezpośrednim sąsiedztwie aktualnej ceny, a nie dopiero po rozwinięciu odsyłacza do tego komunikatu;
  • czcionki dotyczące cen powinny być do siebie podobne pod względem wielkości, nie powinny być prezentowane przy użyciu nieczytelnego koloru lub niskiego kontrastu;
  • w przypadku obniżania przez przedsiębiorcę ceny częściej niż raz na 30 dni, informacja o poprzednich cenach może zostać umieszczona, jednak nie powinno to wprowadzać konsumenta w błąd i odwracać jego uwagi od podanej najniższej ceny towaru w okresie 30 dni przed wprowadzeniem obniżki.

Jak wskazuje UOKiK, niezależnie od działań wobec branży e-commerce w ramach postępowania wyjaśniającego, rozpoczną się kontrole Inspekcji Handlowej w sklepach stacjonarnych. Na początku inspektorzy skontrolują 6 sieci handlowych: Biedronka, Dino, Kaufland, Lidl, Netto i Żabka. W kolejnych etapach planowane są kontrole także w innych sklepach.

Należy również przypomnieć, że w przypadku stwierdzenia naruszenia zbiorowych interesów konsumentów, Prezes UOKiK może nałożyć karę w wysokości do 10 % obrotu na przedsiębiorstwo i do 2 mln zł na osobę zarządzającą takim przedsiębiorstwem.

Więcej informacji można uzyskać na oficjalnej stronie Urzędu.

 

Autor wpisu: 06.03.2023 News Alerty