Z dniem 1 grudnia 2014 r. wchodzą w życie nowelizacje ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym, jak również rozporządzenia w sprawie określenia wzorów stosownych formularzy, które prowadzą do zmiany zasad wpisu podmiotów lub zmiany ich danych w rejestrze przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego, NIP, REGON oraz Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w funkcjonującej od kilku lat formie tzw. “jednego okienka”.
Co do zasady, do dnia dzisiejszego, wraz z formularzem wpisu lub zmiany danych w rejestrze przedsiębiorców, podmiot składał formularze na potrzeby wpisu lub aktualizacji danych w ewidencjach Urzędu Skarbowego, Głównego Urzędu Statystycznego albo Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, a sąd rejestrowy po dokonaniu wpisu w rejestrze przedsiębiorców był zobligowany przesłać te formularze przesyłką pocztową do właściwych urzędów, które następnie dokonywały stosownych zapisów w prowadzonych przez nie ewidencjach.
Wbrew wstępnym założeniom ustawodawcy dotychczasowe rozwiązanie nie spowodowało znacznego ułatwienia w uzyskaniu wpisów lub zmian danych, ani przyspieszenia możliwości uzyskania przez podmioty zamierzające rozpocząć działalność gospodarczą kompletu niezbędnych do tego celu rejestracji i zgłoszeń. Taka sytuacja wynikała ze stosunkowo długiego czasu niezbędnego dla obiegu dokumentacji, a w szczególności obciążeniem sądu rejestrowego nowymi obowiązkami w postaci konieczności wygenerowania stosownej korespondencji już po faktycznym zakończeniu postępowania rejestrowego.
W aktualnej propozycji, przy wykorzystaniu istniejących systemów teleinformatycznych, ustawodawca rezygnuje z konieczności składania dodatkowych formularzy wraz z wnioskiem o wpis do rejestru przedsiębiorców KRS i przyjmuje, że uzyskanie numerów REGON oraz NIP, jak i zgłoszenie dla potrzeb ubezpieczenia społecznego, następować będzie w ciągu 2-3 dni po wpisie do Centralnej Informacji KRS, w wyniku transmisji danych z systemami NIP, REGON oraz ZUS. W przypadku noworejestrowanych podmiotów uzyskanie numerów identyfikacji podatkowej oraz REGON będzie potwierdzanie przesłaniem stosownego zaświadczenia.
W przypadku danych uzupełniających dla ewidencji numeru identyfikacji podatkowej, np. miejsca wykonywania działalności gospodarczej lub numeru rachunku bankowego, istnieć będzie konieczność ich uzupełnienia na odrębnym formularzu przesłanym do właściwego Urzędu Skarbowego po dokonaniu rejestracji podmiotu w Krajowym Rejestrze Sądowym.