28 maja 2022 r. upłynął termin, do którego państwa członkowskie UE powinny wdrożyć tzw. Dyrektywę Omnibus, czyli Dyrektywę 2019/2161.
Dyrektywa reguluje i wprowadza między innymi:
- nowe obowiązki informacyjne względem konsumentów – przy każdej promocji sprzedawcy będą zobowiązani przedstawić najniższą cenę produktu obowiązującą w okresie 30 dni przed wprowadzeniem obniżki;
- zakaz nieuczciwych praktyk rynkowych w zakresie wprowadzania do obrotu produktów o podwójnej jakości. Są nimi produkty pozornie identyczne, ale różniące się składem bądź właściwościami;
- obowiązek informowania przez przedsiębiorcę o fakcie, że ceny ustalane są na podstawie cech danego konsumenta, czyli poprzez profilowanie. Dotyczy to sprzedaży za pośrednictwem Internetu;
- ochronę konsumentów przed fałszywymi opiniami w Internecie dotyczącymi produktów. Dyrektywa wprowadza obowiązek nadzorowania źródeł publikowanych opinii;
- kary dla przedsiębiorców publikujących fałszywe opinie na temat swoich produktów. Publikowanie lub zlecanie publikowania takich opinii może stanowić czyn nieuczciwej konkurencji;
- zobowiązanie przedsiębiorców do informowania konsumentów o swojej odpowiedzialności za zgodność świadczenia z umową;
- doprecyzowanie kwestii wyjątków od prawa odstąpienia od umowy.
W Polsce Dyrektywa wdrażana jest z opóźnieniem. Projekt ustawy, mającej na celu implementację przepisów przedmiotowej dyrektywy, zostanie przekazany pod obrady Sejmu prawdopodobnie do końca czerwca. Wdrażanie przepisów jest obecnie na etapie rządowych prac legislacyjnych.